1. Identifikační číslo
2. Kód
3. Pojmenování (název) životní situace

Místní poplatek z pobytu

4. Základní informace k životní situaci

Jedná se o místní poplatek za využití ubytování za úplatu.

Poplatek z pobytu se vztahuje na všechny typy úplatného pobytu trvající nejdéle 60 kalendářních dnů po sobě jdoucích u jednoho ubytovatele (tj. platit jej bude každý, kdo využije komerční ubytování za účelem turistiky, pracovního pobytu atd. v délce od 2. do 60. dne pobytu – za první den počínajícího pobytu se poplatek neplatí).

5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
Poplatek platí osoba, která v obci není hlášena, a využije zde ubytování za úplatu.

Plátcem poplatku je poskytovatel úplatného pobytu, který od ubytované osoby poplatek vybere a odvede obci – v našem případě městské části Praha 13.

6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

Poplatek vybírá fyzická nebo právnická osoba, která ubytování za úplatu poskytla (ubytovatel). Tato osoba je plátcem poplatku a zodpovídá za jeho vybrání a odvedení úřadu.

Plátce je povinen odvádět vybrané poplatky měsíčně, do 15. dne každého následujícího měsíce.

7. Jakým způsobem zahájit řešení životní situace

Ubytovatel, který ubytovává na území městské části Praha 13, je povinen oznámit na Úřadu městské části Praha 13 (správci poplatku) zahájení činnosti ve lhůtě do 30 dnů ode dne zahájení poskytování úplatného pobytu.

Potom za každý měsíc je povinen nahlásit správci poplatku do 15. dne každého následujícího měsíce:

počet dnů pobytu všech osob (které poplatku podléhají, i které jsou od poplatku osvobozeny) a celkovou částku poplatku.

8. Na které instituci životní situaci řešit
Úřad městské části Praha 13, Sluneční náměstí 2580/13, 158 00  Praha 5.
9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit

Ekonomický odbor – oddělení daní a poplatků,

kancelář č. 529 – Romana Hrušková, tel. 235011408, e-mail HruskovaR@praha13.cz

v úředních hodinách (PO, ST: 8,00 – 18,00; ÚT, ČT: 8,00 – 13,00)

10. Jaké doklady je nutné mít s sebou

Pro ohlášení je nutné mít s sebou platný občanský průkaz či doklad totožnosti tento průkaz nahrazující, podnikající osoby též živnostenský list, resp. výpis z Obchodního rejstříku, případně pověření k jednání od statutárního zástupce.

11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

Formulář je níže ke stažení, případně ho občan obdrží přímo na příslušném oddělení.

„Ohlášení k místnímu poplatku z pobytu“

„Měsíční hlášení k místnímu poplatku z pobytu“

12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit

Sazba poplatku činí 21,- Kč za osobu a za každý započatý den pobytu, není-li tento dnem příchodu.

 

Úhradu lze provést přímou hotovostní nebo bezhotovostní platbou v pokladně ÚMČ Praha 13, bezhotovostně bankovním převodem na účet ÚMČ Praha 13.

 

Od poplatku jsou ze zákona osvobozeni:

- osoby mladší 18 let,

- nevidomé osoby, držitelé průkazu ZTP/P a jejich průvodci, a osoby, které jsou považovány za závislé na pomoci jiných (sociální služby),

- osoby pobývající ve zdravotnickém zařízení s lůžkovou péčí (nevztahuje se na lázeňskou léčebně rehabilitační péči nehrazenou z veřejného zdravotního pojištění, nebo hrazenou jako příspěvkovou),

- osoby pečující o děti na zotavovací akci nebo jiné podobné akci pro děti (ochrana veřejného zdraví),

- osoby pobývající ve školském zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy, pro preventivní výchovnou péči, nebo v zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc,

- osoby využívající ubytování podle zákona o sociálních službách,

- osoby využívající ubytování v zařízení sloužícím k pomoci lidem v ohrožení nebo nouzi (od veřejně prospěšného provozovatele),

- osoba vykonávající v obci sezonní práci (práce závislá na střídání ročních období),

- osoby ubytované při výkonu záchranných nebo likvidačních prací (integrovaný záchranný systém),

- vojáci, policisté, hasiči, celníci apod.,

- státní zaměstnanci nebo zaměstnanci ČR pobývající na území obce v zařízení ve vlastnictví ČR nebo této obce, a plnící služební nebo pracovní úkoly.

V hl. m. Praze jsou dále osvobozeni: osoby ubytované v turistických ubytovnách tělovýchovných jednot a sportovních klubů a v ubytovnách sdružení dětí a mládeže pro skupiny dětí a mládeže, pokud cena za ubytování nepřesahuje 63,- Kč za osobu a den.

Poplatek se nevztahuje na pobyt, při kterém je na základě zákona omezována osobní svoboda.

13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

Při doložení všech náležitostí je přihlášení vyřízeno během několika minut.

14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

Evidenční povinnost – plátce poplatku z pobytu je povinen vést v listinné nebo elektronické podobě evidenční knihu za každé zařízení nebo místo, kde poskytuje úplatný pobyt.

Do evidenční knihy zapisuje údaje týkající se fyzické osoby, které poskytuje úplatný pobyt, konkrétně:

- den počátku a den konce pobytu,

- jméno, příjmení, adresa (bydliště),

- datum narození,

- číslo a druh průkazu totožnosti (OP, pas, pobytová karta apod.),

- výše vybraného poplatku, nebo důvod osvobození od poplatku.

 

Plátce je povinen uchovávat evidenční knihu po dobu 6 let ode dne provedení posledního zápisu.

16. Elektronická služba, kterou lze využít
17. Podle kterého právního předpisu se postupuje

Poplatek zavádí obec vyhláškou – v Praze je to obecně závazná vyhláška č. 18/2019 Sb.hl.m.Prahy, o místním poplatku z pobytu.

18. Jaké jsou související předpisy

Místní poplatek z pobytu upravuje zákon č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů.

Při řízení ve věcech tohoto poplatku platí i zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů.

19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností

Za platbu po lhůtě splatnosti lze jako sankci dlužnou částku navýšit až na trojnásobek.

Za závažné ztěžování nebo maření správy daní lze uložit pořádkovou pokutu až do výše 50 000,- Kč.

Za nesplnění ohlašovací nebo jiné záznamní povinnosti nebo jiné evidenční povinnosti lze uložit pokutu za nesplnění povinnosti nepeněžité povahy až do výše 500 000,- Kč.

21. Nejčastější dotazy
22. Další informace
23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě
24. Související životní situace a návody, jak je řešit
25. Za správnost popisu odpovídá útvar

Ekonomický odbor – oddělení daní a poplatků.

26. Kontaktní osoba

Pracovník oddělení daní a poplatků – Romana Hrušková, kancelář č. 529, tel. 235011408, e-mail HruskovaR@praha13.cz .

27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni

1.1.2020

28. Popis byl naposledy aktualizován

1.1.2020

29. Datum konce platnosti popisu

Nestanoveno.

30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace

 

Vytisknout