1. Identifikační číslo
2. Kód
3. Pojmenování (název) životní situace
Místní poplatek ze psů.
4. Základní informace k životní situaci
Jedná se o poplatek za chov psa.
Za psa platí poplatek každý, kdo
je přihlášený na území ČR k pobytu. Tedy nejen osoby s trvalým pobytem, ale i
osoby hlášené podle zákona o pobytu cizinců, zákona o azylu apod., dále každý,
kdo na území ČR pobývá přechodně déle jak 3 měsíce, kdo je žadatelem o udělení
mezinárodní ochrany, osobou strpěnou, nebo komu byla udělena mezinárodní
ochrana cizince. Poplatek se platí obci, kde je taková osoba evidována.
Přihlásit se k poplatku za
psa je nutné do 15 dnů od nabytí psa, bez ohledu na stáří zvířete či osobu
držitele. Přihlašují se tedy i psi mladší 3 měsíců, nebo psi v držení
osob, které poplatek nemusí platit (viz dále).
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat
žádost apod.)
Přihlásit
psa musí jeho držitel. Držitel psa je ten kdo o psa pečuje a u koho pes
skutečně pobývá.
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení
životní situace
Podat přihlášku k poplatku –
sepsat ji s pověřeným odborným pracovníkem, případně vyplnit určený
formulář a zaslat poštou, datovou schránkou apod., možno i datovou zprávou
s jedinečným zaručeným elektronickým podpisem. Nestačí ale pouze zaslat
údaje pomocí obyčejné zprávy e-mailem apod.!
Nejlépe je věc řešit osobně,
návštěvou úřadu, protože po přihlášení je nutné převzít evidenční známku psa.
7. Jakým způsobem zahájit řešení životní situace
Dostavit se na příslušný úřad, v našem případě
Úřad městské části Praha 13, a přihlásit se k poplatku.
Držitel psa přihlašuje a platí poplatek
na úřadu obce v místě svého trvalého bydliště (uvedeného v OP), i
v případě, kdy se psem pobývá mimo trvalé bydliště (pobývá na jiné adrese,
na chalupě, v zahraničí apod.).
Ekonomický odbor – oddělení daní a poplatků,
kancelář č. 529 – Michal Cíza, tel. 235011411, e-mail CizaM@praha13.cz
v úředních hodinách (PO, ST: 8,00 – 18,00; ÚT, ČT: 8,00
– 13,00)
Pro přihlášení psa stačí mít
s sebou platný doklad totožnosti (občanský průkaz), doklady k psovi
(např. očkovací průkaz, pas zvířete apod.).
Při uplatnění sazby pro důchodce
je navíc třeba předložit důchodový výměr nebo doložit rozhodnutí o sirotčím
důchodu, vdovském důchodu, invalidním důchodu.
Při nárokování dalších úlev a
osvobození od poplatku (ZTP, ZTP/P) je třeba doložit i další doklady,
prokazující daný stav.
U psa z útulku doklad o
převzetí z pražského útulku; u psa čipovaného doklad o čipování.
Právnické osoby musí doložit i
výpis z obchodního rejstříku a svůj právní vztah k prostorám, kde
bude pes chován (pokud přihlašují psa na sebe).
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou
k dispozici
Formuláře jsou níže ke stažení, případně je občan obdrží přímo na
příslušném oddělení.
„Přihláška k poplatku za psa“
„Odhláška z poplatku za psa“
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
Poplatku podléhají psi starší tří
měsíců.
Roční sazba poplatku činí 1.500,-
Kč za jednoho psa, za druhého a dalšího psa 2.250,- Kč.
Za psy chované v rodinném domku
se platí 600,- Kč za jednoho psa, za druhého a dalšího psa 900,- Kč.
U důchodce (osoby pobírající
pouze důchod, bez dalších příjmů, nebo pobírající sirotčí, vdovský, invalidní
důchod, nebo u osoby starší 65 let) činí poplatek 200,- Kč za jednoho psa, za
druhého a dalšího psa 300,- Kč.
Právnická osoba, která je
vlastníkem objektu, platí za psa ke hlídání objektu 600,- Kč, za druhého a
dalšího 900,- Kč.
Od poplatku jsou osvobozeny osoby
nevidomé, osoby považované za závislé na pomoci jiné fyzické osoby podle zákona
o sociálních službách, osoby s průkazem ZTP a ZTP/P, osoby provádějící výcvik
psů určených k doprovodu těchto osob, osoby provozující útulky pro zvířata a
osoby, kterým povinnost držení psa stanoví zvláštní předpis (zákon o myslivosti
apod.).
Poplatek se také neplatí z
vycvičených záchranářských psů s příslušným osvědčením, ze psů chovaných
k vědeckým účelům v určených zařízeních, služebních psů sloužících
Policii ČR a Městské policii.
Od poplatku jsou také osvobozeny
osoby, které podle mezinárodního práva požívají výsady a imunity apod.
Úleva ve výši roční sazby poplatku
se poskytuje i osobám, které mají psa převzatého z některého
z pražských útulků. Tato úleva se poskytuje po dobu 2 let od data převzetí
psa.
Úleva z roční sazby poplatku ve
výši 350,- Kč bude po dobu dvou let (počítáno od počátku ledna následujícího
roku) poskytnuta tomu vlastníkovi, který nechá označit psa mikročipem a
současně jej nechá zanést do databáze Magistrátu hl. m. Prahy.
Úřad MČ Prahy 13 jako
nadstandardní službu občanům rozesílá před lhůtami splatnosti složenky;
neobdržení složenky ale není důvodem pro neuhrazení poplatku!
Platbu poplatku za psa lze
provést hotovostní či bezhotovostní platbou v pokladně ÚMČ Praha 13, hotovostní
úhradou složenky na pobočkách České pošty s.p. nebo České spořitelny a.s.,
bankovním převodem na účet ÚMČ Praha 13.
Vždy je nutné uvádět správný
variabilní symbol! Nesprávně poukázané platby mohou být důvodem ke vzniku
nedoplatku v evidenci. Nedoplatky jsou pak exekučně vymáhány.
Při doložení všech náležitostí je přihlášení vyřízeno během
několika minut.
Městská část Praha 13 nabízí svým
občanům možnost kontroly plateb místních poplatků za psa z pohodlí domova. Tuto
službu zajišťuje tzv. Portál občana.
Portál je zacílen na zvýšení
efektivity mezi úřadem a občany. Jedná se o aplikaci pro komunikaci s občany
prostřednictvím webového prohlížeče.
Nejste si jisti, zda jste
zaplatili poplatek za psa, nebo chcete vědět, jaký je stav vašich plateb u
tohoto poplatku?
Využijte portál občana na adrese:
https://www.praha13.cz/portal_obcana
.
Pro získání přístupu na portál
jsou potřeba učinit 2 kroky:
1. vyplnit registrační formulář
na portálu
2. osobně se dostavit na
pracoviště správy poplatku za psa (Sluneční náměstí 2580/13, 4. patro, dveře č.
529 – Michal Cíza), kde bude ověřena vaše totožnost a dokončena aktivace vašeho
účtu.
Poplatek zavádí obec vyhláškou – v Praze je to
vyhláška č. 23/2003 Sb.hl.m.Prahy, o místním poplatku ze psů.
Místní poplatek ze psů upravuje
zákon č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů,
který v sobě obsahuje prvky daňového právního vztahu.
Při řízení ve věcech tohoto
poplatku platí i zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších
předpisů.
Za platbu po lhůtě splatnosti lze jako sankci dlužnou částku
navýšit až na trojnásobek.
Za závažné ztěžování nebo maření správy daní lze uložit
pořádkovou pokutu až do výše 50 000,- Kč.
Za nesplnění ohlašovací nebo jiné záznamní povinnosti nebo
jiné evidenční povinnosti lze uložit pokutu za nesplnění povinnosti nepeněžité
povahy až do výše 500 000,- Kč.
Vznik a ukončení poplatkové
povinnosti, případně další změny rozhodné pro evidenci a výši poplatku, je
nutné vždy oznámit správci poplatku a to do 15 dnů ode dne, kdy daná skutečnost
nastala.
Pokud pes již nežije (úhyn je
nejlépe prokázat potvrzením od veterináře), byl předán jinému držiteli nebo
evidovaný držitel změnil trvalý pobyt mimo území městské části, kde byl pes
přihlášen, je třeba psa ve výše stanovené lhůtě odhlásit, vrátit evidenční
známku a ukončit tak platební povinnost. Nejlépe osobním úkonem u správce poplatku.
Není-li pes řádně a doložitelně
(písemně) odhlášen, poplatková povinnost nadále trvá, neboť po přihlášení psa
do evidence správce poplatku předepisuje každoročně poplatek k úhradě, až
do doby, než je ohlášena změna.
Povinnost očipování psa a jeho přihlášení do celopražské
evidence čipovaných psů – viz Označení psa čipování/tetování.
Ekonomický odbor – oddělení daní a poplatků.
26. Kontaktní osoba
Pracovník oddělení daní a poplatků – Michal Cíza, kancelář
č. 529, tel. 235011411, e-mail CizaM@praha13.cz
.
1.1.2020
1.1.2020
Nestanoveno.